طرح درس به روش سناریو

اهداف

مفاهیم

وسیله آموزشی

روش یاددهی- یادگیری

 دانستنیها و مهارتها

-       روان خوانی درس

-       بیان پیام درسی

-       بیان واژه های جدید

-       آشنایی با تلفن

-       آشنایی با انواع وسایل ارتباطی

-       آشنایی با تلفن های ضروری

-       آشنایی با نام مخترع تلفن

-       آشنایی با زندگی گراهام بل

-        یه کارگیری قدرت هوش دانش آموز

-       نوشتن املای صحیح کلمه ها

 

نگرشها

-       پی بردن به نحوه ی استفاده تلفن

-       اظهار علاقه نسبت به تحقیق و جستجو

-       تقویت مهارت مشاهده

 دستگاه تلفن

احوال پرسی

متوجه

الکساندر گراهام بل

کودکان ناشنوا

پیشرفته

اشغال

جالب

- کتاب درسی

-کارتهای گروه بندی

- دستگاه تلفن

- موبایل

- دانستنی در مورد زندگی

- الکساندر گراهام بل

-       یاران در یادگیری

-       تفکر استقرایی

-       پرسش و پاسخ

-       روش طرح اعضای تیم(گروه)

سلام آقای بل

پس از انجام مراحل آغازین کلاس و آمادگی دانش آموزان برای شروع درس جدید ابتدا چند سوال از درس قبل پرسیده می شود مثلا در قدیم مردم با چه وسیله ای مسافرت می کردند؟ چه فرقی بین مسافرت قدیم و جدید وجود دارد؟

بعد از آن کارتهای گروه بندی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد تا آنها گروههای خود را برای تدریس آماده کنند.

معلم برای ایجاد آمادگی و فهماندن مفهوم درس با یک دستگاه تلفن وارد کلاس می شود در این هنگام توجه دانش آموزان را به آن جلب می کند و می گوید بچه ها کدامیک از شما می دانید درس ما در مورد چیست؟ بچه ها با دیدن تلفن می دانند که درس در مورد تلفن می باشد. معلم می گوید بچه های عزیز ما می خواهیم امروز با کمک همدیگر درباره ی تلفن چیزهای بیشتری بدانیم و یاد بگیریم. حالا از شما می خواهم در گروه های خود درباره ی تلفن و نحوه ی استفاده از آن با همدیگر بحث کنید و نتیجه کار خود را بگویید.

(مدت مشخصی وقت به دانش آموزان داده می شود تا با هم بحث و تبادل نظر کنند و نظرات خود را به همدیگر بگویند و در پایان یک نظر کلی را به کلاس ارائه دهند.)

معلم: بچه ها حالا از شما می خواهم که هر کدام از گروهها درباره استفاده هایی که از تلفن می توان کرد و شما با هم بحث کرده اید نظرتان را بیان نمایید.

سارا نماینده گروه اول: اگر از کسی دور باشیم می توانیم زودتر از حال او باخبر شویم.

مریم نماینده نماینده دوم: برای پرداخت کردن هزینه های آب و برق و تلفن می توانیم با تلفن سریعتر و راحت تر این کار را انجام دهیم.

محدثه نماینده گروه سوم: اگر تلفن همراه داشته باشیم همیشه و همه جا راحت می توانیم با هر کسی کار داشته باشیم با او ارتباط برقرار کنیم.

غزل نماینده گروه چهارم:...............................................

معلم: آفرین نظرات همه ی گروهها را شنیدیم و نظر همه گروهها خوب بود اما بچه های عزیز علاوه بر اینها با استفاده  از کامپیوتر از طریق اینترنت که قسمتی از تلفن است می توانیم از اطلاعات روز با خبر شویم حالا دوست دارید بدانید که چه کسی این تلفن را اختراع کرده است.

(دانش آموزان در مورد فهمیدن نام او ابراز علاقه می کنند.)

معلم: مخترع تلفن الکساندر گراهام بل است که آموزگار کودکان ناشنوا بود. (توضیحاتی در این مورد داده می شود.)

معلم: دانش آموزان عزیز حالا من تلفن را روی میز می گذارم تا هر کدام از شما بیایید و با آقای بل در مورد اینکه تلفن چقدر از کارهای ما را راحت تر کرده و احساستان را نسبت به او و تلفن را به او بگویید.

نرگس گفت:......................................

مریم گفت: ......................................

معلم: بچه ها حالا از شما می خواهم درباره ی چگونگی استفاده از تلفن برای من بگویید.

(وقت مشخصی (3دقیقه) به دانش آموزان داده می شود تا راههای صحیح استفاده از تلفن را بیان نمایند.)

معلم: حالا چند شماره تلفن ضروری را روی تابلو می نویسم تا در موقعی که نیاز داشتید آنرا به خاطر بسپارید و از آن استفاده کنید( به دانش آموزان گفته می شود که چگونه از این تلفن ها استفاده کنیم.)

 مثلا اورژانس: 115    راهنمای تلفن:118     پلیس: 110   

 به این ترتیب فعالیت تدریس در یکساعت آموزشی به پایان می رسد.  

 

شاجهان بدری 

سرگروه پایه سوم ابتدایی 

 

/ 1 نظر / 128 بازدید
مهندسی بین المللی جوش

در صورتیکه زمینه فعالیت، رشته تحصیلی و دانشگاهی و یا شغل شما به هر نحو با صنعت جوش، جوشکاری، بازرسی جوش، تست جوش و مهندسی جوش مرتبط است و یا علاقه دارید تا در مورد جوشکاری و علوم وابسته به آن بیشتر بدانید به وبلاگ ما مراجعه نمایید تا اطلاعات کاملی در این زمینه بدست آورید. در وبلاگ ما کلیه منابع، کتاب ها و جزوه های مهندسی بن المللی جوش را به صورت جامع و کامل خواهید یافت.