چگونه می توان جمله سازی و انشاء دانش آموزان را تقویت کرد؟
۵- پر کردن جای خالی جمله در تمرین مذکور : جمله هایی را که جای یک یا چند کلمه ی آن ها خالی است به دانش آموزان ارائه می کنیم و از آنان می خواهیم کلمات مناسب را در جای خالی قرار دهند.
« حسن سه سیب ...............................میز می گذارد. ( از – زیرا – روی – در )
سارا ..................... خانه .............................. بازار آمد . ( بی – از – تا – چون – به )
۶- منظم سازی جملات در هم ریخته : در این تمرین کلمه های جمله را بدون نظم خاصی در هم می ریزیم و از دانش آموزان می خواهیم جمله های صحیح و منظم بسازید. مثال :
سینما ، به ، دیروز ، دوستم ، رفتم ، با ، من
٧- گسترش جمله ها ( تکمیل جمله ) :
تو به تهران می روی و من در کلاس .......................................................................................... .
٨- کوتاه سازی :
حسن و بردارش به خانه ما آمدند. و آنان به خانه ما آمدند.
٩- تمرینات افزایش :
من سیب می خورم . (قرمز) - من سیب قرمز می خورم.
١٠- ترکیب جمله های ساده :
آن مرد برادر حسن است. آن مرد کشاورز است. آن مرد کشاورز برادر حسن است.
١١- جمله سازی با کلمات داده شده :
١٢- جمله سازی در قالب پاسخ بر پرسش های کتبی
١٣- نگارش ساده و خلاق – انشاء نویسی – خاطره نویسی – نامه نگاری – گزارش نویسی – دنباله نویسی